I v roce 2015 platí, že při dotazu na využívání sociální sítě Instagram řada uživatelů v Česku jenom pokrčí rameny. Přitom v celosvětovém měřítku představuje Instagram obrovský hit nejenom mezi běžnými uživateli, ale také mezi marketéry. Všeobecně se soudí, že jeho (nejenom) marketingový potenciál je obrovský. Tahle volně dostupná aplikace patří totiž do první desítky nejpoužívanějších sociálních sítí.

Čtvercová fotománie pro mobilní zařízení

Historie sociálních sítí v čele s Facebookem není rozhodně dlouhá, u Instagramu to platí dvojnásob. Světlo světa tato aplikace, která je dostupná pro platformy iOs, Android a Windows Phone, spatřila až v roce 2010, kdy se objevila v obchodě Google Play. Od té doby Instagram, který se zaměřuje výhradně na fotografie, urazil dlouhou cestu: od možnosti ukládání fotek ve vysokém rozlišení (2011), přes zavedení funkce Direct pro posílání fotografií, až po aktuální rozšíření možnosti formátování fotografií mimo rámec zavedeného čtverce.

Zásadní odlišností oproti ostatním sítím je jeho přístupnost pouze z mobilních platforem. To je jeden z faktů, který do jisté míry odrazuje řadu konzervativnějších webových uživatelů. Z PC prostředí totiž uživatel může fotky nebo videa prohlížet, lajkovat a přidávat komentáře, ale při standardním nastavení nemá možnost je ukládat. Jsou samozřejmě možnosti, jak dané omezení obejít, u Google Chrome např. šikovný plugin Instagram Chrome, emulátor na správu BlueStacks nebo uploader Gramblr. Jenže ve finále běžný uživatel zjišťuje, že jedna aplikace neumožňuje spravovat fotky, druhá při nahrávání hlásí chyby, třetí zase neumožňuje prohlížení. Ve finále tak jsou zapotřebí minimálně tři aplikace. Myšlenka, že to prostě přes PC není ono, je pak neodbytná.

Když jsem na Instagramu nováčkem

Přitom Instagram je působivý především jednoduchostí svého ovládání – pokud pracujete v operačním systému Android, stačí přihlášení do obchodu Google Play a stažení aplikace Instagram. Při registraci je třeba zadat existující e-mail, vymyslet unikátní uživatelské jméno a vypsat heslo. A je to!

PROFIL
Abyste se mohli rychle zapojit do instagramové komunity, je třeba zvolit profilovou fotku, vyplnit krátce poslání profilu, případně připojit odkaz na webové stránky. Tip: čím stručnější popis, tím lepší, je dobré mít na paměti, že Instagram je určen především pro fotografie a čtením dlouhých popisek se nikdo příliš nezaobírá.

OBSAH
Ačkoliv to zní jako klišé, alfou a omegou Instagramu je obsah – v první řadě musíte zvážit, co vlastně chcete na Instagramu prezentovat, jestli pro svou potřebu a své nejbližší (poté se doporučuje zvolit formát soukromého účtu viditelného pouze námi povoleným Followerům), nebo zda chcete profil zaměřovat tematicky nebo dokonce komerčně. V druhé, resp. třetím případě se doporučuje vytvoření obsahového plánu – zveřejněné fotky musí být obsahově vyvážené (např. prezentace dvou set fotografií z jedné módní kolekce během jednoho dne není ten správný postup). V první fázi postačí mít alespoň rámcovou představu a pár fotek, zbytek je možné řešit operativně.

FOLLOWING A FOLLOWERS
To je také tak trochu evergreen – každý instagramista je rád, pokud na svém profilu má hodně sledujících (followers) a rád se zajímá třeba o spřízněné profily (sleduji, following). Způsobů, jak získávat nové sledující, jsou desítky. Některé z nich fungují, jiné nikoliv: od přirozeně pozvolného získávání sledujících, přes využití podpůrných aplikací, až po nákupy fanoušků. Obecně platí, že např. zmiňovaný nákup followers mívá dvojakký efekt – na jedné straně rychle rostoucí čísla a potencionální zvýšení atraktivity, na straně druhé menší stabilita a loajálnost (platívá, rychle nabyl, rychle pozbyl, rychle rostoucí počet může stejně rychle klesat, zejména pak takoví followeři Vám sice dají like stránek, ale nic víc – mnohdy se totiž může jednat o mrtvé účty).

Foťte, popisujte a publikujte

Pokud se rozhodnete Instagram využít pro prezentační, marketingové nebo komerční účely, připravte se na to, že k úspěchu není cesta úplně krátká a jednoduchá. Je dobré osvojit si některá pravidla, která budete při zveřejňování dodržovat.

ZVEŘEJŇUJTE PRAVIDELNĚ A S CITEM
Volba míry zveřejňování snímků je do jisté míry individuální, globálně ale platí, že lepší je pravidelně a málo, než nepravidelně a hodně. Záleží na konkrétním oboru, ale obvykle se doporučuje denní limit (dvě až deset fotografií). Připravte se na to, že minimálně v prvních dnech a týdnech je třeba na Instagramu sedět takřka každý den.

TEN SPRÁVNÝ ČAS
Mějte na paměti, že zveřejněná fotka sice zůstane na vašem profilu, ale v rámci sítě Instagramu je její životnost jen několik hodin. Pokud stojíte o lajky a komentáře, je třeba zveřejňovat ve správný čas. Ideální čas zveřejnění je buď ráno (mezi 7 a 8 hodinou), kdy uživatelé vstávají, jsou na cestě do práce nebo již do práce přicházejí, nebo v pozdním odpoledni (po 17 hodině), případně večer. Určitě nezveřejňujte fotky kolem poledne!

HASHTAG JE GRÁL
O hashtagu (volně přeloženo jako popisku) ještě nebyla řeč. Jedná se o slova (slovní spojení) označená #. Pod tímto označením se někdy skrývají jednotky, jindy ovšem miliony fotek – pamatujte, že toto jeden z hlavních způsobů, jak dostat vaše fotky k co nejvíce uživatelům. Recepty, jaké hashtagy volit, se obvykle různí. Některým uživatelům jich stačí několik, jiní jich u každé fotografie mají desítky. Obecně platí, že je dobré zvolit jakousi směsici populárních a specifičtějších tagů. Vzhledem k větší oblibě v anglofonních zemích je doporučením psát hashtagy v angličtině.

Deset nejpoužívanějších hashtagů
#like4like
#fashion
#smile
#friends
#follow4follow
#amazing
#style
#followforfollow
#instamood
#family

JAK NA FOTKY?
Fotografie na Instagramu jsou tak trochu alchymie, ale jen na první pohled. Obligátní čtvercový formát (ideálně 1080 x 1080 px) je dnes už pasé. Fotky si lze upravit dopředu v kterémkoliv obrázkovém editoru (zejména, pokud tvoříte obsahový plán a chcete upravovat desítky fotek dopředu – v mobilu nebo tabletu je to na delší dobu). Jestli chcete fotit a ihned zveřejňovat, je dobré použít některou z aplikací, např. BlendPic.

Proč vlastně Instagram používat?

Jak již naznačoval titulek, potenciál Instagramu je obrovský. Za vše totiž hovoří konkrétní čísla. Ve světě totiž v polovině roku tato sociální síť okupovala desátou pozici se 300 miliony uživatelů. Zajímavá čísla jsou také v České republice – zatímco ještě v roce 2013 bylo registrováno okolo třinácti tisíc účtů, v roce 2015 jich je již přes 200 tisíc. Vzhledem k marginálnímu významu ostatních sociálních sítí v Česku (mimo Facebook, resp. Youtube) lze predikovat, že Instagram by se mohl přičlenit k této nejpopulárnější dvojici.

Promptujeme.cz