Trendem roku 2016 v rámci sociální sítí je jednoznačně Instant Messaging. Mezi dvěma desítkami nejoblíbenějších platforem je takzvaných kecálků hned devět. Vyplývá to ze zářijových čísel serveru statista.com.

Běžný uživatel sociálních sítí se za posledních několik měsíců proměnil. Pomalu opouští některé zavedené platformy, pro komplexní služby vystačí s jedinou, vedle toho hlavně „vykecává“ a používá fotkoviště.

Top 10: Instant Messaging na čtvrtou

Není překvapením, že celosvětovou jedničkou nadále zůstává Facebook. V září 2016 bylo registrováno přes 1,7 mld. účtů, kterých za poslední rok přibylo 300 milionů. Dominanci Facebooku podtrhuje i obsazení na bedně. Na druhé místo se vyšplhala mobilní apka WhatsApp (kterou Facebook již také vlastní) a třetí je Messenger původní facebookovský kecálkovský klenot. Obě aplikace mají již přes 1 miliardu uživatelů.

Čtvrté a páté místo směřuje do Asie za tamním gigantem Tencent Holdings Limited, zde reprezentovaný službami QQ a WeChat, obě s počtem uživatelů přes 800 milionů.
Zbytek Top 10 patří dvěma komplexním službám (šestá je QZone, desátá Baidu Tieba, populární především v Asii), dvěma microbloggingům (sedmá je kometa Tumblr, v Česku stále málo populární a devátý je Twitter). Do desítky se také vešlo jediné fotkoviště, na osmém místě s pětisty miliony uživateli skočil Instagram.

K tomu je třeba poznamenat, že oproti roku 2015 žebříček zaznamenal několik zásadních změn. Prvně se do Top 10 podíval fenomén Tumblr, poprvé se v rámci nejpoužívanějších sítí mluví o VKontakte a Telegramu. Naopak ze scény zmizel Google Plus a zdá se, že na odchodu je kdysi tak populární Twitter, který jako jediná z top sítí nezaznamenal během roku výraznější růst. V přehledu nefiguruje síť Youtube.

Nejpoužívanější sociální sítě roku 2016

1. FACEBOOK (v roce 2015 1.)
1,712 mld. účtů | Služby sociální sítě (Facebook Inc.)
Oproti roku 2015 + 300 mil.

2. WHATSAPP (3.)
1 mld účtů | Instant Messaging (Facebook Inc.)
Oproti roku 2015 + 200 mil.

3. FACEBOOK MESSENGER (4.)
1 mld. účtů | Instant Messaging (Facebook Inc.)
Oproti roku 2015 + 300 mil.

4. QQ (2.)
899 mil. účtů | Instant Messaging (Tencent Holdings Limited)
Oproti roku 2015 +67 mil. účtů

5. WECHAT (7.)
806 mil. účtů | Instant Messaging (Tencent Holdings Limited)
Oproti roku 2015 + 257 mil. účtů

6. QZONE (5.)
652 mil. účtů | Služby sociální sítě (Tencent Holdings Limited)
Oproti roku 2015 -13 mil. účtů

7. TUMBLR (nebyl v Top 10)
555 mil. účtů | Microblogging (Yahoo!)
Oproti roku 2015 +155 mil. účtů

8. INSTAGRAM (nebyl v Top 10)
500 mil. účtů | Sdílení fotek (Facebook Inc.)
Oproti roku 2015 +200 mil. účtů

9. TWITTER (8.)
313 mil. účtů | Microblogging (Twitter Inc.)
Oproti roku 2015 -3 mil. účtů

10. BAIDU TIEBA (nebyl v Top 10)
300 mil účtů | BBS (Bulletin Board Service) – komplexní platforma (download a upload, e-maily, chaty, sdílení atp.) / Baidu
Oproti roku 2015 + 200 mil.

11. Skype (Instant Messaging, VoIP)
12. Sina Weibo (Microblogging)
13. Viber (Instant Messaging, VoIP)
14. LINE (Instant Messaging)
15. Snapchat (Dočasné sdílení fotek)
16. yy (Video sociální síť)
17. LinkedIn (Profesní sociální síť)
18. VKontakte (Služby sociální sítě)
19. Pinterest (Foto, inpirace)
20. BBM (Instant Messaging)
21. Telegram (Instant Messaging)

Jak jsou na tom sociální sítě s čísly?

Znovu je třeba zopakovat, že Instant Messaging je v roce 2016 absolutní jedničkou. Jenom mezi dvacítkou (resp. jednadvacítkou) je jich devět a užívá je přes 4,6 mld. lidí. Služeb sociálních sítí (platformy typu Facebook) má registrováno přes 2,7 mld. uživatelů. Microbloggingu se věnuje necelých 1,2 mld. lidí, na fotkoviště dává své výtvory přes 800 mil. uživatelů.

Instant Messaging
2. WhatsApp
3. Facebook Messenger
4. QQ
5. WeChat
11. Skype
13. Viber
14. LINE
20. BBM
21. Telegram
CELKEM: 4,672 mld.

Služby sociální sítě
1. Facebook
6. QZone
10. Baidu Tieba
18. VKontakte
CELKEM: 2,774 mld.

Microblogging
7. Tumblr
9. Twitter
12. Sina Weibo
CELKEM: 1,168 mld.

Sdílení fotografií
8. Instagram
15. Snapchat
19. Pinterest
CELKEM: 800 mil.

Různé
16. yy
17. LinkedIn
CELKEM: 228 mil.

V rámci firemního boje je nedostižnou jedničkou společnost Facebook. Vedle kmenové sítě a její mobilní platformy Messengeru skóre výrazně navyšují nepůvodní mobilní aplikace WhatsApp a Instagram. Celkem služby společnosti Facebook využívá přes 4,7 mld. uživatelů. Miliardovým kolosem je také asijský gigant Tencent Holdings Limited, jehož tři hlavní programy (QQ, WeChat a QZone) využívá přes 2,3 mld. lidí. Na ostatní zbývají už menší tržní podíly. Díky Tumblr pomyslná třetí příčka patří Yahoo! (ta má ve správě např. ještě Flickr), tam se počet uživatel odhaduje na 700 milionů. Hned za ní je poté Microsoft s VoIP službou Skype a nově také profesní sítí LinkedIn.

Facebook Inc.
1. Facebook
2. WhatsApp
3. Facebook Messenger
8. Instagram
CELKEM: 4,722 mld.

Tencent Holdings Limited
4. QQ
5. WeChat
6. QZone
CELKEM: 2,357 mld.

Yahoo!
7. Tumblr
+ Flickr
CELKEM: cca 700 mil.

Microsoft
11. Skype
17. LinkedIn
CELKEM: 406 mil.

Zdroje

https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/

Profesí marketingový specialista se slabostí pro inovace všeho druhu,
statistiky a sociální sítě. Miluji vaření a nejen v kuchyni spojuji často
nespojitelné. A ten pravý relax pro mě znamenají hory, ať už po svých
nebo na kole či koloběžce.

Chci online tipy

... dostávat 2x měsíčně do schránky

Děkuji, úspěšně jste přihlásili k odběru.