O popularitě blogování ve světě nebo vloggování není pochyb. Český aktivní webový uživatel ovšem patří mezi ty svérázné, takže pokud se bavíme ovšem o pojmu mikroblogging, symbolizovaný zejména Twitterem, tak už podobná analogie malinko skřípe.

V české kotlině patří mezi oblíbené činnosti onlajnistů stejně tak jako ve světě. Jak se věci tedy ve skutečnosti mají? A co třeba jiné platformy než Twitter?

Mít mikroblog znamená, že…

Vlastně se jedná o takový malý blog, jen s tím rozdílem, že obsah je poněkud menší. Když budeme vycházet z učené definice, takové weby umožňují uživatelům vyměňovat si prvky menšího obsahu, někdy nazývané mikropost (microposts). V praxi se jedná o krátké věty, slovní spojení, obrázkovou komunikaci nebo videa.

Mezi hlavní výhody mikroblogu se vždy počítala rychlost, s jakou může uživatel zveřejnit svůj příspěvek (zejména díky minimálnímu rozsahu), pružně zapojit rozmanité publikum, velmi rychlé šíření, značkování hashtagy aj. K záporům naopak patří právě ona stručnost, která někdy může znamenat nesrozumitelnost a vytržení z kontextu, někdy i samotná výhoda rychlosti zveřejňování a šíření (nepravdivá zpráva se takto dokáže dostat do světa s rychlostí blesku) a málo možností, jak v určitých tématech jít do hloubky.

Twitterovské patálie

Obecně je za průkopnický počin v této oblasti považován Twitter. Jeho tweety v délce 140 znaků zpočátku suplovaly formát SMS a měly fungovat nejenom pro kratičké zprávy, ale také pro zachycení dílčích aktuálních myšlenek, postřehů a komentářů. Toto samozřejmě aktuálně již neplatí: Twitter zavedl celou řadu nových funkcí (zvýrazněné příspěvky, odkazy, vkládání obrázků atp.). Stále za novinku je považován twitterový reklamní systém (propagace samotného účtu, sponzorované tweety nebo funkce promoted propagující konkrétní tweet). A v roce 2015 byla spuštěna sekundární platforma pro video live streaming Periscope.tv.

Microblogging

Profil Tomáše Berdycha

Z uvedeného souhrnu by se mohlo zdát, že vlastně není nikde problém. Jenže… Pokud srovnáme celosvětová čísla s těmi ryze českými, vychází nám značný nepoměr. Zatímco ve světě patří Twitter stále do první desítky z 320 miliony uživateli (čísla z dubna 2016), v Česku se neustále hovoří o tom, že nárůst twitterovské komunity je v posledních letech kulantně řečeno pozvolný. Jelikož v Česku vlastně fundovanější odhady nejsou k dispozici, aktuální číslo 300 tisíc uživatelů by mělo být bráno s rezervou (fakticky bude pravděpodobně číslo nižší).

Je třeba bez skrupulí přiznat, že českému uživateli tahle platforma moc k srdci nepřirostla. Nebylo tomu tak ani v počátcích, kdy se celosvětově obrazně řečeno přetahoval Twitter společně s Facebookem, není tomu tak ani dnes, kdy na scénu dravě vtrhly dravé messangery. Český uživatel prostě nemá takovou potřebu tweetovat. A nepřidávají mu ani zvěsti, že Twitter Inc. je dlouhodobě v ekonomických problémech.

PÁR ČÍSEL
Uživatelů (celosvětově): 320 mil.
Registrovaných účtů: 1,3 miliardy
Unikátních uživatelů měsíčně: 120 mil.
Aktivních uživatelů denně: 100 mil.
Procento uživatelů, kteří mají účet, ale nikdy neodeslali tweet: 44 %
Uživatelů v ČR: 300 tis.

Tumblr jako světová pecka

Není to vůbec přehnané říci, že mezi blogovacími weby představuje Tumblr celosvětovou kometu. Ještě v roce 2014 se počítalo se 400 miliony uživatelů, v dubnu 2016 je jich přes 550 milionů a Tumblr se vyhřívá na 7. místě mezi sociálními sítěmi. Takzvané tumbler blogy totiž spojují výhody klasického blogování s výhodami sociální sítě. A to je pro uživatel lákavé. K zobrazování se používá dashboard, pro vyhledávání se dají využít tagy, příspěvky lze plánovat, lze se spojit s ostatními uživateli. Co je třeba zdůraznit, po založení svého blogu získává uživatel doménu 3. řádu: jmeno.tumblr.com.

Tumblr

Tumblr – celosvětová pecka

Nutno podotknout, že v České republice je Tumblr stále platformou pro nadšence. Počet jejich uživatelů se dá jen těžko odhadovat (stovky, pár tisíc) a i přesto, že v celosvětovém měřítku se tomuto webu předpovídá další progres, pro českého uživatele to s největší pravděpodobností platit nebude a český webař totiž v tomto směru zůstává konzervativní. I když kdo ví (analogicky nelze nevzpomenout proklamovaný rychlý růst Twitteru na českém trhu, který se nikdy nekonal).

PÁR ČÍSEL
Uživatelů (celosvětově): 555 mil.
Počet blogů: 280 mil.
Průměrný denní počet registrací: 120 tis.
Počet příspěvků: 130 miliard
Průměrně zveřejněných příspěvků denně: 53 mil.
Počet uživatelů v ČR: nezjištěno

 

Resumé: Za soumraku mikroblogů?

Možná to zní trošku pesimisticky, ale pokud pomineme Twitter a v Česku málo známý Tumblr, vlastně z větších mikroblogovacích platforem toho moc nezbylo. Svého času vychytávku představ Posterous, jenže z tohoto webu zbyla jen adresa a hláška: Good Night, Posterous. Friendfeed taktéž představoval zajímavou alternativu, tato služba byla ukončena v roce 2015. Výhradně na fotografie se zaměřoval DailyBooth, který měl měsíčně až 3 miliony uživatelů, tato služba byla zastavena v roce 2012. Obdobný osou potkal i video mikroblog 12Seconds.tv.

Kdysi vlajková loď Twitteru viditelně ztrácí dech a jediný tahoun v této oblasti Tumblr těží spíše z multifunkčního využití. Vzhledem k raketovému růstu pohodlných messangerů, které z praktického hlediska sice fungují jinak, z uživatelského jsou ovšem velmi podobné, lze tedy bez skrupulí předpokládat, že mikroblogging v následujících měsících výrazně posilovat nebude, spíše naopak.

Vybrané zdroje

en.wikipedia.org/wiki/Microblogging
expandedramblings.com/index.php/tumblr-user-stats-fact/
expandedramblings.com/index.php/march-2013-by-the-numbers-a-few-amazing-twitter-stats
lexicon.ft.com/Term?term=microblog
mediamania.tyden.cz/rubriky/on-line/twitter-ma-v-cesku-uz-300-tisic-uzivatelu_338575.html
resourcecentre.foodrisc.org/microblogs-egtwitter_27.html
www.rozhlas.cz/zpravy/technika/_zprava/twitter-funguje-uz-10-let-v-cesku-socialni-sit-vyuziva-asi-300-tisic-lidi–1595561
searchengineland.com/5-microblogging-sites-that-arent-twitter-23481
searchmobilecomputing.techtarget.com/definition/microblogging
sproutsocial.com/insights/blogging-vs-micro-blogging/
www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users

Profesí marketingový specialista se slabostí pro inovace všeho druhu,
statistiky a sociální sítě. Miluji vaření a nejen v kuchyni spojuji často
nespojitelné. A ten pravý relax pro mě znamenají hory, ať už po svých
nebo na kole či koloběžce.

Chci online tipy

... dostávat 2x měsíčně do schránky

Děkuji, úspěšně jste přihlásili k odběru.