Pokud provozujeme webové stránky, komplexní návštěvnost webu (též web traffic) nám nemůže být lhostejná. Pod pojmem návštěvnost webu se ale neskrývá jen prostý atribut, kolik lidí se naše stránky dívá, ale také celá řada dalších prvků. Analýza návštěvnosti hraje klíčovou roli při tvorbě a správě reklamních kampaní ať už realizovaných na našem webu nebo na naše stránky směřující.

Jak se dostat na webové stránky?

Jak se dostat na webové stránky? Ve své podstatě jsou 4 základní způsoby, jak to může uživatel udělat (pomiňme fakt, že tyto způsoby se mohou dále členit).

Přímá návštěvnost (direct)
Funguje tak, že daný uživatel navštíví naši stránku napřímo, tj. zadá do adresního řádku konkrétní adresu.
Odkazující stránky (referral)
Uživatel při návštěvě jiného webu (např. sociálních sítí nebo spřáteleného webu) narazí na umístěný odkaz a klikne na něj
Vyhledávače (organic)
Uživatel naši stránku obvykle nezná nebo si nepamatuje přesný tvar a zadá klíčová slova do vyhledávače (Google nebo Seznam)
Kampaně (cpc)
Uživatel se na stránky dostane pomocí placených odkazů, které se zobrazují buď na sociálních sítích (např. facebook) nebo ve vyhledávačích (Google). Taková kampaň se označuje jako cpc (cost per click – inzerent platí obvykle za jeden proklik, nikoliv za zobrazení reklamního sdělení).

Analytika: co všechno se dá měřit?

Odpověď na otázku v nadpisu je vcelku jednoduchá: v otázce měření návštěvnosti webu lze zaznamenat takřka všechno: od počtu uživatelů, kteří navštíví náš web, čas, který zde stráví, kolik si prohlédnou stránek, přes určení zdroje návštěvy, operačního systému, prohlížeče, až po chování na našich stránkách (např. v případě, že provozujeme e-shop, zda zákazník nakoupil).

Jaké jsou základní atributy, které můžeme měřit? Jak již bylo naznačeno, je jich opravdu hodně, záleží tak trochu na nás, které z nich v našem konkrétním případě najdou uplatnění. Níže je uveden rámcových základních atributů.

Cílové publikum
– návštěvy, uživatelé, zobrazení stránek
– průměrně strávená doba, počet stránek na 1 návštěvu
– noví, resp. vracející se návštěvníci
– demografické údaje (jazyk, země, město, systémové přístupy)

Akvizice
– návštěvnost a její zdroje
– kanály návštěvnosti, média, odkazy
– návštěvnost ze sociálních sítí
– nastavení a návštěvnost kampaní

Chování
– obsah webu (jednotlivé položky)
– rychlost a vyhledávání na webu

Konverze
– měření prvků v případě, že provozujeme elektronický obchod (cíle, výkon, porovnání)

Přehled základních nástrojů

Google Analytics

Není možné nezačít mantrou řady webmasterů a marketérů. Google Analytics představuje free nástroj se spoustou funkcí. K jeho zprovoznění stačí mít účet na Google a poté stačí trocha trpělivosti. Nástrojů zde je opravdu hodně, ne všechny ověm běžný uživatel využije.

AWStats

Skvělá alternativa, hlavní výhodou je, že jako jeden z mála analytických nástrojů nežaduje instalaci skriptu na straně klienta, je instalován na straně serveru.

StatsCounter

Další šikovný nástroj, který ocení zejména méně technicky zdatní jedinci, hlavním atributem je jednoduché ovládání a přívětivé uživatelské prostředí. nevýhodou je, že pokud se měsíční zhlédnutí Vašich webovek dostane přes 1,5 milionu, tak si budete muset připlatit.

SiteMeter

SiteMeter je dostupný ve dvou verzích: pro základní analýzu postačí free verze, pokud však očekáváte komplexnější servis, je třeba zaplatit premium verzi.

Similarweb.com

Skvělá alternativa s poměrně slušně propracovanou strukturou měřící metriky. Volně přístupná je celá řada parametrů. Velkou pomůckou může být web pro analýzu konkurence, ale také k ověření návštěvnosti webů, kde bychom např. rádi inzerovali. Nevýhodou je ovšem omezená analytika pro menší weby – nejsou prostě změřeny.

Alexa Ranking

Použití nástroje Alexa Rankingu je podmíněno instalací pluginu. V případě Google Chrome se jedná o plugin Alexa Extension, v případě Mozilly Firefox pluginu Alexa-Add-On.

SEMRush

Další vynikající nástroj, vedle standardních atributů, možností analyzovat konkurenční stránky, nabízí mj. také základní analýzu odkazového profilu stránek.

FeedBurner

Další nástroj patří do společenství Google – hlavní odlišností je jeho zaměření na návštěvnost přicházející z RSS feedu. Pro jeho používání postačí mít opět jen založený účet u Google.

S jakým nástrojem pro měření návštěvnosti webu máte zkušenosti Vy?

Chci online tipy

... dostávat 2x měsíčně do schránky

Děkuji, úspěšně jste přihlásili k odběru.