Neúplně vzhledné čtvereček připomínající bludiště. Ano, řeč je QR kódu, kterému se kdysi předpovídala obrovská budoucnost. Jak léta běžela, očekávaní (nejenom v České republice) zůstávala nenaplněna. Jaká je jeho budoucnost?

K čemu je vlastně QR kód dobrý?

Zdá se to být neuvěřitelné, ale počátky qerka sahají někdy do roku 1997. Tenhle prostředek pro automatizovaný sběr dat se standardizoval někdy v roce 2000 (ISO 18004), o šest let později byla provedena úprava. Do QR kódu se dá uložit opravdu hodně informací, což měla být jeho stěžejní výhoda. Může obsahovat přes 7 tisíc číslic nebo přes 4 tisíce písmen a číslic dohromady. K jeho pohodlnému čtení stačí mít k dispozici čtečku (v éře chytrých telefonů postačí některá z aplikací).

Mezi markeťáky se stal velmi rychle populární – no uznejte, jak dostat dejme tomu z inzerce v printovém médiu zákazníka na vlastní e-shop? Stačí někde v textu umístit malý QR kód a výsledek je na světě. Jenže… Nejeden marketér (včetně mé maličkosti) se mohl přesvědčit, že tak jednoduché to není.


Lidé prostě OR kódy scanují a scanovali málo (např. podle průzkumu agentury ComStore v roce 2011, kdy QR kód měl mít raketový nástup, ho jen v USA používalo sotva 5 % populace). Proč? Důvodů je hned několik.


– Málokdo si defaultně do smartphonu instaluje čtečku (prostě to nemá zapotřebí – ruku na srdce: kolikrát týdně vlastně na QR kód narazíte?).
– Vždycky je otázkou, kam se uživatel vlastně proklikne a co ho tam čeká (v lepším případě nudná stránka, kam už se stejně nevrátí, v horším případě zavirovaná page, která mu způsobí problémy).
– V neposlední řadě za to také může vzhled – klikyháky po vzoru bludiště málokomu zvednou náladu nebo jej přinutí k nějaké interakci, nedej bože ke koupi.


Co třeba nějaké alternativy?

Ne, že by to leckoho nenapadlo, že když jsou na tom QR kódy tak bídně, proč vlastně nepoužíváme nějakou vhodnou alternativu? Ve virtuálním světě je jich k dispozici dost a dost. Jaké byly a jsou možnosti? Následující výčet ovšem potvrzuje, že přesto, že je alternativ dost a dost, každá má své úskalí a žádná prozatím plnohodnotně nedokáže QR kódy nahradit).

Aplikace

GOOGLE GOOGLES
Alternativa vyvíjená společností Google patří mezi ty nejznámější. Prostřednictvím Google můžete totiž vyhledávat tak, že fotografii nejprve pořídíte pomocí aplikace Google Googles – n příklad na cestách namíříte na nějaký objekt, otevřete aplikaci Googles a pokud aplikace foto pozná, můžete se o objektu dočíst zajímavé věci. Z hlediska marketingu je ovšem potenciál využití marginální.

» Google Play aplikace

CLICKABLE PAPER
Z jiného soudku je Clickable Paper (volně přeloženo jako klikací papír) vyvíjený společností Ricoh. I tady se jedná princip propojení online a offline světa, tentokrát v oblasti tiskových služeb (zjednodušeně se dá hovořit o interaktivním tisku). Ovšem ani klikací papír prozatím nedosáhl většího rozšíření.

» Google Play aplikace
» Apple Store aplikace

Technologie

MVS (MOBILE VISUAL SEARCH)
Zjednodušeně řečeno MVS pracuje s fotkami pořízenými vaším mobilním zařízením. Uživatel na začátku vyfotí požadovaný objekt (může to být opravdu cokoliv). Jakmile uživatel uloží obraz např. ve svém mobilu, aplikace může s objektem dále pracovat (možnosti sdílení, získání dalších informací nebo možnosti vyhledávání on-line nákupu).

NEAR FIELD COMMUNICATION (NFC)
Jedná se o technologii radiové bezdrátové komunikace mezi elektronickými zařízeními na velmi krátkou vzdálenost (pracuje na obdobném principu jako BlueTooth, její uplatnění je především u bezkontaktních finančních transakcích a při konfiguraci spojení radiových zařízení (např. WiFi). Alternativou pro Apple je aplikace iBeacon.

A trochu historie

MICROSOFT TAG
Microsoft Tag byl spuštěn v roce 2010 s velkou slávou – byl hezčí barevnější a měl QR kódy převálcovat. Jenže se tak nestalo a v roce 2013 se v tichosti jeho provozování zastavilo.

Budoucnost: Sociální sítě nebo umění?

To, co bylo řečeno výše, si uvědomoval kde kdo již před nějakou dobou, proto jako blesk z čistého nebe zapůsobily zprávy, že QR kódy během loňského roku měly zaznamenat obrovský comeback. V první linii se jednalo o renesanci v rámci tolik populárních messengerů, konkrétně u sítě Kik a jejich vlastní podoby QR kódů (dokonce ve spolupráci se společností Kipling (VFC) byl spuštěn experiment v rámci nakupování.

Další potenciál u sociálních sítí bylo možné vysledovat u sledování nových účtů (pokud se uživatel chce zviditelnit najít si nové sledující, má možnost to provést přes „snapcodes“. A v neposlední řadě jsou QR kódy ještě populární v rámci čínského gigantu WeChat (tam údajně představují jeden ze standardů pro placení v restauracích nebo automatech).

Druhá linie deklarované renesance byla zaznamenána v uměleckých kruzích. Ano, slyšíte správně. Za všechny můžeme jmenovat dílo světově proslulého streetartera Banksyho, který své dílo na francouzském velvyslanectví Londýně reagující a krizi uprchlíků umísti QR kód, který odkazuje na tematické online video z uprchlického tábora v Calais.

Z výše uvedeného plyne, že i když Banksy nebyl zdaleka jediným umělcem, který po tradičním QR kódu sáhl, ani ve spojení s novodobým využitím na sociálních sítích, to stále vypadá jako kapka v moři (ano, QR kód stále žije a dýchá, ano, využívá se, ale žádné terno to prostě není).

Jak to tedy s QR kódy bude? Otázka opravdu jednoduchá, odpověď je již složitější. Způsobů, jak propojit online a offline svět je bezpočet, nicméně i když se o QR kódech stále hovoří s malým respektem, plnohodnotnou náhradu naleznou uživatelé pouze v dílčích oblastech bez masovějšího rozšíření. Aktuálně tedy nezbývá než čekat, zda ona deklarovaná renesance opravdu nastane nebo nás čeká opravdová revoluce propojení online a offline světa.

Zdroje

www.creativeguerrillamarketing.com/mobile-marketing-2/are-qr-codes-making-a-comeback-in-2016
www.dummies.com/business/marketing/social-media-marketing/future-alternatives-to-qr-codes/
en.wikipedia.org/wiki/Google_Goggles
en.wikipedia.org/wiki/QR_code
fortune.com/2016/05/19/kik-snapchat-qr-code/
marketingland.com/mobile-visual-search-begins-bridge-gap-real-digital-world-101673
mashable.com/2014/01/09/qr-code-clickable-paper/#imxMfnukMsqH

Profesí marketingový specialista se slabostí pro inovace všeho druhu,
statistiky a sociální sítě. Miluji vaření a nejen v kuchyni spojuji často
nespojitelné. A ten pravý relax pro mě znamenají hory, ať už po svých
nebo na kole či koloběžce.

Chci online tipy

... dostávat 2x měsíčně do schránky

Děkuji, úspěšně jste přihlásili k odběru.