Přihlásit se k odběru aktualit z konkrétního webu a mít je k dispozici pořád. I tak se občas shrnuje význam RSS kanálu. Klasická oranžová ikonka značící, je RSS kanál k dispozici, se stala takřka samozřejmostí. Je však také samozřejmostí, co přesně pojem znamená, jak jej naplno využít a naopak, na co si dávat pozor?

Bylo, nebylo jedno RSS

Zdá se to být neuvěřitelné, ale kořeny RSS sahají někdy do konce 90. let 20. století, kdy s první verzí přišla fa Netscape (verze 0.91 – Rich Site Summary). Pokud se ovšem dnes chceme rozluštit zkratku RSS, spíše se nabízí překlad jako Really Simple Syndication (platný pro standard 2.0), resp. 3.0 tzv. RSS Lite). Formálně se jedná o XML formát implementovaný do jednotlivých stránek, pro jehož zobrazení je třeba splnit pouze dva základní požadavky: mít k dispozici RSS čtečku a poté se pouze přihlásit k odběru.

Základním principem byla již v prvopočátcích jednoduchost. Dejme tomu, že jste vyznavačem browseru Firefox, a rádi byste odebírali novinky s určitého kanálu. Standardní instalace Firefoxu s s RSS 2.0 obvykle sama poradí, případně si může stáhnout některý z jejích doplňků, třeba Simply RSS Reader. Po kliknutí na známou ikonu se Vám objeví nabídka, jakou formou byste si přáli novinky odebírat – nastavit do oblíbených záložek, posílat články na e-mail (skrz e-mailového klienta) nebo vybrat další službu k odběru. A to je v podstatě všechno. Nyní již můžete klidně dát ruce do klína a čekat, zprávy z daného kanálu budete pravidelně dostávat.

rss

Marketingový nástroj, ale také spam

V marketingových luzích a hájích se RSS někdy používají, někdy ne, mnohdy na otázku, kde je ukrytá ikona, se dostane jen nechápavé odpovědi. Přitom… Jedná se o vhodný doplňující marketingový nástroj.

U webů, které mají velkou fluktuaci příspěvků (zpravodajství), ale také u e-shopů (novinky, akce, kolekce apod.) totiž představuje tento nástroj další možnost, jak „odchytnout“ potencionálního zákazníka nebo čtenáře. Jistě, že máte novinky na webu, sdílíte je na sociální sítě a posíláte je newsletterem, ale něco vždy propadne a unikne klientovo pozornosti, a zde RSS představuje záchranný kruh. V případě, že se potencionální zákazník přihlásí k odběru novinek přes e-mail, získáváte tak potencionál kontakt (pozor ovšem, že tento kontakt nesmí být zneužit k e-mailovému spamování)

Ale: jako vždy je tu jedno velké ale. RSS kanál je zdarma a jediné, co pro jeho využívání musíte udělat, je zprovoznit jej na samém počátku. Poté již stačí jen pravidelně doplňovat novinky a sledovat „cvrkot“.

Jak již bylo ale řečeno, ani v marketingových kruzích není na využití zcela jednoznačný názor, nota bene u běžných uživatelů. Může se totiž lehce stát, že dotyčný zaškrtne odebírání novinek e-mailem, ponechá ve slepé důvěře úvodní homepage a pak je následně doslova zavalen desítkami nových zpráv. A tady nastává obvyklý efekt: „Chtěl jsem sport, chodí mi tam všechno, to raději nic!“ Z odběru se zákazník může odhlásit, v horším případě poté zanevře (třeba jen na nějaký čas) i na webové stránky samotné (byť to je ten nejčernější a méně obvyklý scénář).

Jak RSS tedy využít?

Odpovědi byly řečeny víceméně již výše – při tvorbě vlastního webu si může RSS agregátor zabudovat přímo do vlastního systém, např. Tiny Tiny RSS, pokud používáte některý z open source redakčních systémů, těm obvykle stačí doinstalovat libovolný plugin. RSS čtečky nabízejí také jednotlivé prohlížeče, nebo si naistalovat nějakou jinou aplikaci (např. FeedDemon).

Profesí marketingový specialista se slabostí pro inovace všeho druhu,
statistiky a sociální sítě. Miluji vaření a nejen v kuchyni spojuji často
nespojitelné. A ten pravý relax pro mě znamenají hory, ať už po svých
nebo na kole či koloběžce.

Chci online tipy

... dostávat 2x měsíčně do schránky

Děkuji, úspěšně jste přihlásili k odběru.